Från en annan tid



Av alla länder och platser min farsa besökt, så är det Costa Rica som värmt hans hjärta mest.
Varför vet jag inte riktigt, kanske en kombination av trevliga tjejer och vackert landskap.
Vad jag däremot vet, är att en av mina favorithistorier kommer från Costa Rica.

Farsan satt på en svettig bar i slummen. Han hänger i baren och dricker en öl. Ett herrskap passerar honom varav en tappar sin plånbok. Det sätter sig en bit bort, vid ett öppet fönster. Han tar upp plånboken och går till männens bord för att ge tillbaks den till mannen som tappat den. Personen i fråga utbrister glädje och lättnad över att få tillbaks sin plånbok. Han vill bjuda farsan på en öl, vilket han svarar: "Tack, men nej tack! Det ganska självklart att jag ger tillbaks din plånbok om jag ser att du tappat den?". Mannen öppnar sin plånbok som är fylld med sedlar, så mycket sedlar går i princip inte in i plånbok. En massa lappar tog också plats i mannens plånbok, som nu kollar på min farsa med en allvarlig blick. Sedan säger han: "Du förstår inte, du har verkligen gjort mig en tjänst. Hade inte du hittat min plånbok, så hade någon av dom där gjort det". Så pekar han ut mot gatan som präglas av slummens invånare. Farsan fick ge mig sig och ta emot en öl. Han satt nu återigen i baren och drack upp sin öl. Då serverade bartendern honom en ny öl. "Jag har inte beställt någon?" sa han. "Men det har han gjort", sa bartendern och pekade på mannen som tappade sin plånbok. Öl efter öl kommer in och mannen sitter vid sitt bord och gör gester som tyder på: "Drick du, jag bjuder dig tills du somnar under den jäkla bardisken!". Innan det skiljs åt så ger mannen sitt visitkort till farsan. "Om du någon gång får problem i det här landet, vill jag att du nämner mitt namn och visar upp det här kortet". Var mannens sista ord. 

Någon vecka senare stöter han faktiskt på ett litet problem efter en taxiresa. Chauffören försöker blåsa honom på pengar. Jag antar att chauffören räknade med att det skulle bli en enkel match att blåsa en ensam blekfis i ett främmande land som Costa Rica. Det tjaffsar ett tag innan farsan kommer på att han faktiskt har ett visitkort som tydligen ska ha samma effekt som ett hagelgevär. Han gör som han blivit tillsagd, visar visitkortet och säger de magiska bokstäverna. Precis som utlovat, så reagerar chauffören som man bör göra under ett pistolhot av en psykopat. Problemet löst, och hans pengar duger helt plötsligt inte. Jag leker med tanken att mannen som gett bort sitt visitkort var Costa Ricas motsvarighet på Frank Lucas.

Later.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0