Moodboard

 
En Moodboard ramar in tänket och inspirationen bakom en kollektion. I det här fallet, ramar det in inspirationen till vårt kommande motiv.  
 
Först och främst inspirerades jag av dagsländornas öde. Ett öde som går att jämföras med en person som ser väldigt blåögt på ett förhållande. Nödvändigtvis behöver det inte vara ett förhållande. En alldeles för stark förälskelse är kanske huvudmotivet i den här inspirationskällan. Vad är källan till en stark förälskelse? En ännu starkare utstrålning och personlighet. Marilyn Monroe var en tjej som besatt dessa gåvor. Hon fick många män att gå på knä. Jag minns när jag som barn satt och bläddrade i min farsas fotoalbum och plötsligt dök det upp bilder på en blond brud med röda läppar. "Vem är hon?" frågade jag. "Hon var, och förblir en sexsymbol" svarade han. Det var något i hans tonläge som fick mig att förstå att den här personen är mer än speciell.
 
Min gamla SO-lärare från grundskolan - en märklig typ som förmodligen tagit lite för mycket droger under glansdagarna. Ogillad av andra lärare, älskad av oss. Han delade med sig av allt. Verkligen allt. Efter en lektion i 6:e klass tog han sig tiden att stanna kvar för att visa mig och mina kompisar på en whiteboardtavla hur man pullade en brud på bästa sätt. Vilket verkligen kom till användning för min kompis som fick använda sig av den tekniken året efter. Då han utövade den fingerfärdigheten på vår vikarie. 
Vår SO-lärare var också jävel på att berätta om gamla myter. En som jag minns speciellt: Den bedårande kvinnan som hälsade på ensamma bönder ute i skogen. Hon var som tagen ur en dröm. Det var under kyliga kvällar hon knackade på och bad att få stiga in i värmen. För en ensam och hårt arbetande man var det tillfredställande att bara få se en så vacker kvinna. Givetvis togs hon emot med öppna armar. När hon väl stigit på - förför hon mannen. Hon har honom runt sitt lillfinger. Det tar av sig kläderna och börjar älska. När själen lämnar kroppen och han är sekunder ifrån en utlösning vaknar han plötsligt upp med kuken i braskaminen. Förhäxad.

Den berättelsen har jag burit med mig till den här moodboarden, till det kommande motivet. Dock i en annan form, men samma förhäxning. Där vi lever i bubblan, som snart ska spräckas. Vad som sker i bubblan går fort, men det är vackert. Vad som sker efter bubblans existens, är sorgligt men också en pånyttfödelse.
 
Later.

Kommentarer
Postat av: Under...

..bart härlig o rolig text. Älskar er blogg, min favorit. :)

2013-04-01 @ 01:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0