...

 
För ungefär 1 år sedan så fick min klass i uppgift att ta fram en annons för ett varumärke. Detta var en individuell uppgift som endast var en övning. Så vi fick exempelvis inte våra annonser publicerade i Vogue. Syftet var att öva på research och lyfta fram info i samband med konstruktur i varumärkets anda.
 
Jag var inte bara det svarta fåret i klassen, jag var de übersvarta fåret. Jag såg på när mina klasskompisar borrade ner sina huvuden i olika magasin och valde att ta fram annonser för i princip samma varumärken. Jag kände rent spontant att det var läge för mig att röra om i grytan - så jag valde att ta fram en annons för Tom Ford. Som stundtals kör på rätt grov marknadsföring. Jag gillar de vågade, men ibland blir det fel. Att ta fram en annons där en naken brud står tillsammans med en välklädd snubbe kan kännas lika gjort och skitnödigt som "kvinnor-ska-stå-i-köket"-skämt. Jag valde att jobba utifrån bilden ovan.
 
Vi fick en vecka på oss att färdigställa annonsen. Vid redovisningarna kände jag alltid en viss press att imponera på min lärare som är en jävligt begåvad designer/illustratör/formgivare. Hon kan de mesta, dessutom är hon nära vän med Ida Sjöstedt. Som kanske är ett av Sveriges topp-namn inom mode. Ni förstår kanske att jag vill ligga bra till i den här kretsen? Hur som helst börjar redovisningen med att tjejen bredvid mig i klassrummet får börja. Jag blir alltså person nr. 2 som ska få träda fram inför klassen. Hon börjar med att berätta att hon valt att jobba för American Apparel och sätter sedan upp sin annons på tavlan. Hon avslöjar också att hon blev illamående och förbannad efter att hon gjort en research om varumärket. Då "snuskiga" reklambilder dykt upp, och att företagets VD också är mannen bakom fotografierna till annonserna. Hon berättar för oss att han har ett flertal gånger blivit anmäld för sexuella trakasserier. En livlig diskussion uppstår där jag gör mig osynlig. Alla är beredda att bojkotta de där "jävla snuskföretaget", inklusive min lärare. Visst förekommer det vågad reklam för American Apparel. Om de anses vara snuskig reklam, så anses nog Tom Ford's reklam som ett grovt jävla brott. 
 
Det lugnar ner sig i klassrummet. Min lärare ser på mig nyfiket och ber mig komma fram och presentera min annons. Jag släpar benen efter mig, tar mig fram till tavlan och sätter upp min "porrbild". Vänder mig om, och känner hur allt fryser till is. Resten är historia. 
 
Later.

Kommentarer
Postat av: Felix

Tja! Vad går du för högskola/universitet? Funderar själv på att välja något som har att göra med design och formgivning.

2012-12-11 @ 22:12:54
Postat av: Frupp

Hahaa härligt! Finns för få självsäkra killar nuförtiden!

2012-12-12 @ 01:32:37
Postat av: Anonym

vad hade du för reklam då?

2012-12-14 @ 18:54:39
Postat av: Anonym

vill se mer av det s.k "resten är historia”, väntar tålmodigt...

2012-12-20 @ 09:46:59
URL: http://shop.kimdenzler.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0