Vardag

En inblick i min vardag som kan se ut såhär när jag inte umgås med snygga människor: 
Jag samlar inspiration i form av anteckningar och bilder i mitt anteckningsblock.
Jag gör en simpel plaggskiss med ledord för plagget/kollektionen. Jag 
gör också en moodboard för att rama in mitt tänk i ett större perspektiv.
Jag fortsätter processen med att rita upp plagget på en modell. Jag sätter
även dit en bit av tyget jag vill att plagget ska bestå av. Vilket ger en bättre
helhetskänsla. Dessutom förstår sömmerskan mig bättre av att se tyget tillsammans
med skissen. Tyget jag valt på bilden är transparent. Designprocessen fortsätter
  sedan i olika former av modeteckningar/outfitbilder/illustrationer med plagget/-en.
Sedan ska plaggets konstruktion tas fram. Första steget är att gå igenom måttlistan
och rörelseschemat. Sedan börjar uträkningarna för att få fram inprovningar med mera.
Såhär kan en mönsterkonstruktion se ut till en början innan det blir
ett mönsteruttag. Det här är en mönsterkonstruktion för en skjorta.
Det här är min mönsterkonstruktion för kjolen jag tänker göra.
Uträknad och klar. Den ska nu ritas upp i stor skala, provas
och sedan tillsätter jag förändringar om det behövs.
Tillsist, när jag gjort mina uträkningar och förändringar så kan jag göra
ett mönsteruttag. Det gör jag på ett papper som liknar bakplåtspapper.
När uttaget är gjort, gör jag en tygberäkning för att få fram mängden
tyg som kommer att gå åt. Mönsterdelarna nålas sedan fast i tyget.
Jag lägger till sömsmån och därefter börjar sömnads-processen ta fart.
(Sömnaden är ett jävla äventyr som kan sluta vart fan som helst..)
 
Later.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Får man fråga vad du pluggar? (antar att det är det du gör)

2013-03-18 @ 22:23:44
Postat av: pruttfis

Aawwh, helt jätteguulliiit! (:

2013-03-19 @ 11:21:22
Postat av: Pace.

Absolut!

Jag pluggar något som förmodligen kommer att ge mig friheten att jobba med min kreativitet kring kläder.

Later.

2013-03-19 @ 21:31:43
URL: http://pacemakers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0