Mina tankar

 
Av en slump kom jag att spendera en del tid här i sommar. Jag fördes hit av en slump. Fick ett ganska varmt välkomnade faktiskt. "Vem fan är du?". Säger mannen som bor här. En man i 50-års åldern som enligt min kompis är ganska vräkig. Alfahannarnas alfahanne liksom. Det kanske blir så om man bor såhär, stället är ju faktiskt gigantiskt och fungerar säkert som en kukförlängare utan dess like.

Vi sitter i ett av gästhusen som finns på tomten. Det är väldigt inrökt. Bara några minuter efter frågan "Vem fan är du?" så låter det såhär: "EY!", och så pekar han på min kompis som släpat dit mig. "Varför har jag aldrig fått träffa Pace förut? Han är ett jävla GENI!!". Han vänder sig sedan till mig, tar mig runt nacken och trycker sin panna emot min. "Vilka pengar DU och JAG skulle kunna göra", säger han. "Mycket vill ha mer", har man ju hört, och begreppet "fyllesnack" var jag nog själv med och skapade en gång i tiden. (Den forna presidenten i fyllesnack heter förövrigt James Pacemaker). 

Givetvis är det kittlande med smicker, speciellt om det kommer från någon som på något plan är framgångsrik. Det är ju också kittlande att få possitiv respons, på mina idéer och projekt som jag både visar upp och berättar om. Hajen känner vittring av blod i vattnet. Hans ögon blir svarta och han tar mig återigen i nacken och trycker sin panna emot min. "Jag vill ÄGA det här, jag vill ÄGA ditt bolag. Hur mycket vill du ha?!". Sedan kommer en bunt med 500-lappar upp på bordet. Varav en ynka sedel är till mig. Generöst bud. Det uppstår lite tuppfäktning mellan oss. Han ser sig själv som segrare när han säger att han kan ringa ett samtal och sen är allt mitt hans. Allt mitt - är då mitt bolag. Ett bolag som står utanför Pacemakers. 

Kvällen rundas av och min kompis ber mig om ursäkt för att tuppfäktningen uppstod. "Han blir en jävla gris ibland, men du kan va lugn! Han kommer inte röra ditt bolag, han minns säkert inte skiten imorgon". säger han.
 
Dock får jag ett samtal dagen efter som visar sig vara tvärtom. "Alfa" är nu spiknykter och har inget annat i åtanke än att ta vad som är mitt. Hans resonemang är: "Om du hittar 1 miljon i skogen, skulle inte du ta den då?". 

Jag vet inte vad som fick honom att ändra sig, kanske gjorde jag ett smart drag genom min följande replik. Eller så stämmer det att han bara ville jävlas med mig. För att sedan säga: "Jag kunde inte tänka på annat än dig och ditt bolag dagen efter. Jag har pratat med mina vänner och jag lovar dig, det är bra vänner att känna. Du har något, bolagsnamnet är fan det bästa jag hört. Vi hört. Det är så jävla bra så du fattar inte. Jag ska hjälpa dig på traven! DU kan gå långt". 

Nästa gång vi ses är också hemma hos honom. Som vanligt är det mycket folk, hit kan man komma vilken dag i veckan som helst - och det är fest.
Han kommer ut från poolhuset med öppna armar när han får syn på mig. "GENIET!" Utbrister han och ger mig en stor kram. I nästa sekund beådrar han någon med sin slagkraftiga stämma:"EY! DU! HÄMTA BADBYXOR TILL HONOM!". Honom är alltså jag. Vi sitter vid poolkanten och han berättar återigen att han vill hjälpa mig. Jag fick känslan av att om det här vore en film, skulle nästa scen kunna se ut såhär. Där jag är den blivande Tony Montana. 

Det är ju inte jättekonstigt att man återvänder till det här stället när skallen blir fullproppad med fantasibilder och komplimangerna haglar från höger till vänster. Man blir uppvisad för hans vänner som någon typ av fenomen. Som en pokal han vill att folk ska fotas med och skaka hand. Både bisarra och jävligt roliga minnen har jag visserligen blivit rik på under mina vistelser här. Det har varit intressant att studera alla galenskaper på nära håll. Alla blixtsnabba personlighets förändringar. Den vackra sensommaren börjar lida mot sitt slut och hösten är på ingång. Jag hoppas mina besök på den här gården under sommaren kan relatera till en hjälpande hand för vad som står framför mig. 

Later. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0