Se och Lär av Pace.



Rubriken talar för sig själv. Jag tänkte bli en gnutta personlig och dela med mig av min erfarenhet som professionell auktionshandlare på tradera. Vad ni ser på bilden är budhistoriken på ett objekt som föll mig väldigt mycket i smaken. Auktioner kan vara ungefär mellan 4-12 dagar. Ungefär med 10 dagar kvar på denna auktion så började man buda som om det stod mellan liv eller död. Det här kan tyda på två olika anledningar: 

1. "ww89" är ny på tradera och budkåt, han förstår inte bättre och är beredd att betala mycket pengar för objektet. Han känner också en trygghet att leda en auktion när de är 10 dagar kvar och tror på fullaste allvar att hans bud kommer att hålla hela vägen ut. Det är lite samma sak som att säga att en hockeymatch är avgjord när de står 3-0 till de ena laget efter första perioden.

2. Ägaren till kontot "ww89" är detsamma ägare som lagt ut annonsen. Därför "dumbudar" man när de är så många dagar kvar, just för att pressa upp priset. Förmodligen kommer priset att hamna på en orimlig summa, vilket gör de omöjligt att lyckas med en bra auktion i det här fallet. Det är därför inte lönsamt att lägga något bud, då man i princip skulle kunna köpa något helt nytt till nästan samma pris.

Later.

Kommentarer
Postat av: Felix

Haha fan vad sneaky!

2010-10-23 @ 20:27:11
URL: http://londonallday.blogg.se/
Postat av: Erik

Skulle bara vilja påpeka en sak. ww89 har inte budat ihjäl sig, han har endast lagt ett högt maxbud. Istället är det troligtvis j.borgqvist som är boven men systemet gör så att det ser ut som att ww89 lägger alla bud.

Am I right?

2010-10-26 @ 18:49:28
URL: http://pajamas.se
Postat av: Pace.

Njae, jag förstår din tanke, men ww89 har faktiskt varit ute efter att få ett ledande bud! Vilket gjort att han lagt bud på 150-200-300-350-400 kr, 400 kr är alltså de bud som blev det ledande.



Mvh.

2010-10-27 @ 22:25:14
URL: http://pacemakers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0